Alimentatia – rol important in recuperare

Top 7 alimente care te ajuta sa-ti revii dupa accidentari sportive - Artro Sport Clinic

Accidentarile survenite in timpul practicarii sportului sunt frecvente. Se intampla si la sportivii profesionisti si la cei amatori. Din diferite motive, care uneori nu tin de prudenta sportivului, ci de circumstante neprevazute, este posibil sa apara accidentarile. De acelea nu avem cum sa ne ferim. Tot ce putem face este sa prevenim incidentele de sanatate de tipul leziunilor la nivelul tendoanelor sau intinderile musculare, adica ce sta in puterea noastra. Daca, in ciuda prudentei, ati suferit un astfel de eveniment nedorit, va prezentam mai jos top 7 alimente care va ajuta sa va reveniti dupa accidentari sportive.

Alimente pentru o recuperare mai rapida

  1. Alimentele bogate in proteine nu sunt indicate imediat inainte de antrenamente. Dar, daca ati suferit o accidentare, proteinele sunt cele care va vor ajuta sa nu pierdeti din forta si masa musculara. Carnea slaba, pestele, puiul, branza tofu, fasolea, mazarea, nucile si semintele sunt alimente cu un continut important de proteine. Consumati-le prin rotatie, pe parcursul unei zile, ca feluri de mancare sau snack-uri. Va vor ajuta sa reconstruiti masa si forta muschilor dupa o accidentare.
  2. Accidentarea implica inevitabil si o pauza de activitati sportive. Una dintre griji va fi, desigur, acumularea nedorita de kilograme. Introducerea in dieta a alimentelor cu un continut mare de fibre e o strategie buna. Consumate langa o portie de friptura, spre exemplu, acestea vor spori senzatia de satietate. Legumele, fructele si cerealele integrale sunt bogate in fibre. In plus, contin nutrienti pretiosi pentru recuperare: vitamina C, magneziu si zinc.
  3. De altfel, vitamina C este indispensabila procesului recuperarii. Ajuta organismul la sinteza colagenului, pentru oase, muschi si tendoane sanatoase. Are proprietati antioxidante si antiinflamatoare, foarte importante in recuperarea sportiva. Si este foarte usor sa o introducem in dieta. Citricele, macesele, fructele de padure, ardeiul gras, legumele cu frunze verzi, rosiile, patrunjelul sunt toate surse bune de vitamina C.
  4. Acizii grasi Omega 3 introdusi in dieta pot accelera mult procesul de vindecare. Si acestia previn inflamatiile, iar studii publicate de Institutul National de Sanatate din Statele Unite sustin ca suplimentele cu Omega 3 ajuta la crearea proteinei musculare si impiedica pierderea masei lor. Totusi, este recomandat sa apelam mai mult la dieta bogata in Omega 3, iar suplimentele sa le folosim doar cu acordul medicului. Daca vom consuma frecvent peste oceanic, alge, alune, seminte de in sau chia, necesarul zilnic de Omega 3 va fi acoperit.
  5. Zincul este bun prieten cu sistemul osos. Introducerea in dieta a alimentelor bogate in zinc poate grabi procesul de vindecare dupa o accidentare si va contribui la repararea si cresterea tesuturilor. Este bine sa ne luam zincul din alimente, iar suplimentele sa le folosim doar la recomandarea medicului. Aceasta pentru ca un exces de zinc poate cauza un decifit de cupru, important in mentinerea densitatii osoase. Asadar, sa introducem in dieta carne rosie sau carne de pui, lactate si oua, legume si fructe proaspete, oleaginoase, peste si fructe de mare si vom avea suficiente resurse de zinc.
  6. Creatina, aminoacidul produs de organismul uman si depozitat in muschi, unde este utilizat pentru energie, a devenit astazi foarte populara pentru ca ajuta la cresterea masei musculare si imbunatatirea performantei sportive. Este insa foarte folositoare si in perioada de recuperare dupa o accidentare, pentru ca ajuta la recapatarea formei in scurt timp. Creatina o putem procura in primul rand din carne (in special vanat).
  7. Este un lucru deja stiut, dar care trebuie repetat: alimentatia bogata in produse care contin calciu este necesara recuperarii dupa o fractura. De asemenea, trebuie sa completam dieta si cu vitamina D, pentru ca absorbtia calciului sa se realizeze optim. Produsele lactate, verdeturile, sardinele, broccoli, migdalele sunt bogate in calciu, iar simpla expunere la soare ajuta la producerea vitaminei D. Aceasta o putem procura si prin alimentatie, daca avem grija sa introducem in dieta peste gras, carne de porc, ciuperci, oua, iaurt sau tofu.