5 secrete pentru ligamente puternice si tendoane sanatoase

5 secrete pentru ligamente puternice si tendoane sanatoase // Artro Sport Clinic

Orice antrenor sportiv si orice medic ne vor spune ca este foarte important sa avem grija si de tendoane si ligamente. Cand ne dorim sa dobandim o forma fizica buna, de obicei ne indreptam atentia spre tonifierea musculaturii. Insa muschii reprezinta doar un aspect al acestei probleme.  Tendoanele si ligamentele leaga muschii de oase si, daca nu sunt destul de puternice, pot restrictiona miscarile si predispune la raniri serioase.

Cineva care sufera o ruptura musculara se va vindeca mai rapid decat un altul, care a fost diagnosticat cu o ruptura partiala a unui tendon, spre exemplu. Iar daca un ligament este complet rupt, va fi nevoie de o interventie chirurgicala.

Puterea unui muschi este conditionata de capacitatea tendoanelor de a prelua forta generata de acesta. Iar sanatatea sistemului osos depinde si ea de starea ligamentelor, care trebuie sa mentina articulatiile in conditii optime de functionare.

Ce sunt ligamentele?

Ligamentele sunt formatiuni fibroase sau fibroconjunctive al caror rol consta in fixarea componentelor unei articulatii sau in sustinerea si mentinerea unuia sau mai multor organe. Structuri de legatura, usor elastice si foarte rezistente, ligamentele sunt alcatuite din fibre albe, de colagen. Spre deosebire de tesutul muscular și chiar si de structura osoasa, ligamentele primesc o cantitate foarte mica de sange. Astfel se explica faptul ca un ligament lezat se reface mult mai greu decat un muschi sau un os rupt.

In aceste conditii, este foarte important sa stim cum sa avem ligamente puternice si sanatoase.

Diferenta dintre ligamente si tendoane

Tendoanele sunt tesuturi fibroase care au rolul de a lega muschii de oase. Desi sunt structuri oarecum asemanatoare, intre tendoane si ligamente exista diferente esentiale. Astfel, in timp ce tendonul face legatura dintre muschi si os, ligamentul face legatura intre doua oase. Iar daca tendoanele permit muschilor sa miste oasele, rolul ligamentelor este acela de a stabiliza articulatiile.

Cat priveste diferentele de structura, tendoanele sunt tesuturi fibroase groase, elestice si rezistente, pe cand ligamentele sunt mai subtiri si mai putin elestice decat tendoanele. Insa ambele cresc foarte incet si se refac cu greutate, pentru ca sunt slab vascularizate.

Accentul trebuie pus astfel pe preventie, pentru preintampinarea unor neplaceri de lunga durata.

5 secrete pentru a avea ligamentele si tendoanele puternice

Ligamentele si tendoanele sunt formate in mare parte din colagen, o proteina structurala fibroasa, insolubila, iar prin stimularea productiei de colagen contribuim la sanatatea acestora. Exista insa mai multe metode, simple si la indemana oricui, de a avea tendoane puternice si ligamente sanatoase.

Nerespectarea unor norme de baza de igiena de viata si omiterea incalzirii inainte de practicarea sporturilor pot duce la intindere, dureri, inflamatii si chiar la o interventie chirurgicala.

Sa descoperim 5 metode simple de ingrijire a ligamentelor si tendoanelor.

Fortifierea ligamentelor si tendoanelor

Daca vrem sa ne intarim aceste structuri ale corpului trebuie, in primul rand sa ne inarmam cu rabdare.

Fortifierea lor dureaza mai mult, pentru ca ligamentele si tendoanele primesc o cantitate mai mica de sange chiar si decat oasele. De aceea, un os rupt se vindeca in patru pana la sase saptamani, iar un tendon sau ligament in noua luni.

Cercetatorii de la Universitatea din Copenhaga sustin ca e nevoie de cel putin doua luni de antrenament intensiv pentru a produce schimbari structurale (a creste sinteza de colagen) in tendonul lui Ahile. Este nevoie asadar de perseverenta, iar intr-o luna, doua, vom vedea diferenta.

5 secrete pentru ligamente puternice si tendoane sanatoase // Artro Sport Clinic

Multa miscare

Exercitiile fizice ajuta la producerea de colagen. Ca sa ne intarim ligamentele si tendoanele putem practica ciclism sau putem sa alergam, dar sunt foarte bune si exercitiile cu greutati.

Prin solicitarea articulatiilor, va creste cantitatea de sange dintre fibrele de colagen, iar rezistenta acestora va fi mai mare, in timp. Trebuie sa avem insa grija sa facem o incalzire inainte, ca sa fie evitate accidentarile, iar cresterea greutatilor se va face progresiv.

5 secrete pentru ligamente puternice si tendoane sanatoase // Artro Sport Clinic

Dieta bogata in micro si macronutrienti

Ajustarea dietei este o idee foarte inspirata daca dorim sa ne fortificam ligamentele si tendoanele.

Alimentele bogate in zinc, vitamina C si clorofila stimuleaza producerea de colagen in organism. Daca in fiecare zi vom avea pe masa, in functie de sezon, legume verzi cu frunze, rosii, ardei gras sau iute, verdeturi, nuci, seminte, cereale integrale sau lactate, carne de pui, vita sau miel, necesarul zilnic din aceste vitamine si minerale ne este asigurat.

5 secrete pentru ligamente puternice si tendoane sanatoase // Artro Sport Clinic

Suplimente alimentare

Daca medicul dumneavoastra este de acord, puteti introduce in dieta suplimente alimentare: vitamina C si colagen sau ginseng si chlorella. Luate cu o ora inainte de practicarea exercitiilor fizice, aceste suplimente ajuta la sinteza colagenului.

Dar orice supliment alimentar sau vitamine trebuie administrate doar cu acordul medicului.

5 secrete pentru ligamente puternice si tendoane sanatoase // Artro Sport Clinic

Somnul

Dormiti pentru a fi in forma! Indemnul pare paradoxal, insa specialistii sustin ca sunt necesare macar 7 ore de somn pe noapte pentru o productie normala de colagen in organism (care, oricum, scade cu varsta). O cercetare a Universitatii din California a stabilit o legatura intre somn si producerea de hormoni de crestere.

Asadar, cum acesti hormoni stimuleaza sinteza colagenului, un somn de noapte odihnitor este o modalitate la indemana de a ne pastra tendoanele, ligamentele si muschii puternici.

Clinica de Ortpedie Bucuresti

Afectiunile congenitale sau dobandite ale sistemului musculo-scheletic, de la diagnosticare pina la recuperare, sunt tratate de catre echipa de medici ortopezi ai Artro Sport Clinic.

Indiferent daca sunt de natura traumatica sau nontraumatica medicii nostri ortopezi pot oferi cele mai bune solutii medicale pentru problemele de ortopedie.

Consiliere, tratament si recuparare afectiuni ortopedice
Dr. Ion Bogdan Codorean, medic primar ortopedie si traumatologie sportiva

Dr. Ion Bogdan Codorean

Doctor in stiinte medicale Ion Bogdan Codorean, medic primar ortoped, specializat in traumatologie sportiva, sef de lucrari la Universitatea de Farmacie si Medicina „Carol Davila” Bucuresti, cu competenta in Chirurgia Artroscopica.