Cum sa accelerezi vindecarea unei fracturi

Cum sa accelerezi vindecarea unei fracturi - Artro Sport Clinic

O fractura reprezinta una dintre cele mai comune situatii cu care se confrunta un medic ortoped. Insa pentru fiecare pacient aflat in aceasta situatie, neplacerea, spaima si durerea traite sunt departe de a fi un lucru comun – aceasta mai ales daca tipul de fractura suferit presupune imobilizarea unei parti a corpului.

Fracturile sunt accidentari care pot surveni frecvent. Sa ne gandim doar cum camerele de garda de la ortopedie devin neincapatoare in zilele de iarna, cand strazile se transforma in patinoar. Fracturile pot aparea in urma practicarii sporturilor, pot interveni dupa un incident la locul de munca si acasa, intr-un simplu moment de neatentie. Cand am ajuns deja in aceasta situatie, tot ce ne intereseaza este sa ne vindecam cat mai repede.

Trebuie sa stim ca osul este un tesut complex, viu, care se adapteaza constant presiunilor la care este supus. O multitudine de nutrienti, hormoni si alte elemente biochimice sunt esentiale pentru formarea tesutului osos si mentinerea sa in parametrii normali. Asadar si pentru vindecarea in urma unei fracturi intervin factori dintre cei mai diversi. Dupa ce am suferit o fractura, probabil nu vom fi in cea mai buna forma psihica. Dar, cum tot raul e spre bine, putem folosi aceasta perioada si pentru a face cateva schimbari in dieta si stilul de viata, de pe urma carora va beneficia nu doar sistemul osos, ci intreaga stare de sanatate.

5 pasi prin intermediul carora se poate accelera vindecarea unei fracturi

  • Oricat ar parea de ciudat, alimentatia variata este esentiala in procesul de recuperare dupa o fractura. Aceasta nu inseamna sa ingurgitam cantitati enorme de alimente, cat mai ales sa mancam sanatos si ce trebuie. Proteinele sunt foarte importante in refacerea tesutului osos. Asadar, e o idee buna sa introducem in alimentatie, in perioada de convalescenta, carne de vita, de pui sau curcan, peste (somon, sardine), branza slaba, fasole, linte, soia, nuci.
  • Un alt pas catre vindecarea accelerata dupa o fractura presupune favorizarea alimentelor cu rol antiinflamator. Acestea fac parte din grupa antioxidantilor, cu proprietati de reducere a stresului oxidativ. Vitamina C – pe care o gasim in citrice, kiwi, cirese, caise, piersici, struguri, in legumele cu fruze verzi (spanac, stevie, varza, broccoli), dar si in morcovi, rosii, ardei gras sau iute – are proprietati antiinflamatoare si in plus, stimuleaza sinteza colagenului, important pentru refacerea tesutului osos. Vitamina E (nuci si seminte, avocado, ulei de masline si floarea-soarelui, migdale, ulei din germeni de grau) are, de asemenea, rol de antioxidant si ajuta la accelerarea vindecarii. In aceeasi categorie intra si acizii grasi Omega 3 (peste gras, fructe de mare, seminte de in), licopenul (rosii gatite, pepene rosu, varza rosie, grapefruit) si acidul alfa-lipoic (spanac, broccoli, drojdie de bere, cartofi si organe). Acesta din urma se poate completa prin suplimente, la indicatia medicului. Vitamina K (varza, conopida, carne de pui, zarzavat cu frunze verde inchis) si B6 (drojdie de bere, cereale integrale, banane, somonul, spanac, seminte de floarea-soarelui) favorizeaza, la randul lor, refacerea dupa o fractura.
  • Oase sunt formate intr-o mare proportie din minerale – calciu, fosfor, magneziu, zinc, silicon, cupru etc). Drept urmare, vindecarea dupa o fractura presupune o rezerva in organism a acestor minerale. Calciul si fosforul sunt principalele minerale continute de sistemul osos. Branza, crustaceele, semintele de floarea soarelui, dovleac, carnea de porc, de vita, lintea sunt bogate in fosfor, iar calciul il putem procura din lactate, sardine, seminte de susan, migdale si soia. Zincul (seminte, leguminoase si cereale) si cuprul (crustacee, ficat, ciocolata neagra) sunt, de asemenea, necesare in procesul de vindecare dupa o fractura. Cu rol important in sinteza colagenului si potentarea efectelor calciului si vitaminei D3, siliciul (coada-calului) scurteaza convalescenta dupa o fractura.
  • Mobilizarea precoce dupa o fractura intensifica procesul de recuperare. Aceasta nu inseamna sa neglijam sfaturile medicului ortoped, ci, imediat ce ne este recomandat, sa facem miscare. Este importanta buna functionare a articulatiilor de deasupra si de sub osul fracturat. Spre exemplu, daca este vorba despre o fractura de antebrat, se pot face miscari usoare ale degetelor, precum si ale articulatiilor cotului si umarului. Iar daca medicul ortoped recomanda kinetoterapie si masaj, este bine sa nu ezitam, pentru ca ambele ne vor ajuta la recuperare.
  • Trebuie sa stim ca fumatul intarzie vindecarea dupa o fractura. Cercetatorii de la Universitatea americana Johns Hopkins au descoperit ca fumatorii sunt de doua ori mai predispusi sa dezvolte o infectie osoasa decat cei care nu au acest obicei, iar formarea cartilajelor este in cazul primilor mai lenta. Nici abuzul de alcool, bauturi carbogazoase, sare sau ceiuri diuretice nu sunt recomandate dupa o fractura, pentru ca acestea reduc absorbtia calciului sau duc la pierderea sa prin urina.