Postura incorecta a corpului: cauze, tratament, metode de preventie

Postura incorecta a corpului pe scaun // Artro Sport Clinic

Postura incorecta apare ca urmare a deviatiei coloanei vertebrale si, pe langa aspectul inestetic al corpului, duce si la anumite probleme de sanatate. Daca te numeri printre persoanele care petrec un numar mare de ore la birou, afla ca pozitia de stat pe scaun afecteaza in mod direct coloana vertebrala.
Pentru ca postura incorecta este una din bolile coloanei vertebrale, aceasta trebuie tratata la fel ca oricare alta afectiune medicala si este necesar sa iei anumite masuri de preventie sau si de tratament, daca este cazul. In cele ce urmeaza, iti vom explica tot ce trebuie sa stii despre postura incorecta si iti vom raspunde la toate intrebarile pe care le ai despre aceasta afectiune. 

Care sunt consecintele unei posturi incorecte

Coloana vertebrala are un rol crucial in functionarea corecta a organismului. Aceasta protejeaza maduva spinarii, asigura echilibrul intregului corp si contribuie la functionarea corespunzatoare a aparatului locomotor. Astfel, este de inteles ca o postura viciata a coloanei poate cauza o serie de probleme de sanatate, care se vor manifesta la nivelul intregului corp.

Disfunctii locomotorii sau probleme articulare 

Printre cele mai serioase probleme cauzate de postura incorecta se numara disfunctiile locomotorii. Persoanele care se confrunta cu aceasta afectiune experimenteaza dureri la membrele inferioare de fiecare data cand se deplaseaza. Daca este lasata netratata, postura incorecta se va agrava odata cu inaintarea in varsta, cauzand probleme permanente de sanatate. 

Hernie de disc 

O postura incorecta mentinuta pentru o perioada mare de timp va pune presiune pe coloana vertebrala, lucru care poate duce la aparitia herniei de disc. Aceasta afectiune poate cauza dureri de spate constante si, in functie de gravitate, poate fi tratata doar printr-o interventie chirurgicala. 

Tulburari de vedere 

Daca petreci foarte mult timp la calculator si nu ai o pozitie corecta la birou, te-ai putea confrunta cu tulburari de vedere, cauzate de deviatia coloanei vertebrale, care vor disparea odata ce iti vei imbunatati postura. 

Tunel carpian 

Desi este comun la femeile cu varste cuprinse intre 50 si 60 de ani, in zilele noastre, tot mai multi tineri se confrunta cu sindromul de tunel carpian. Afectiunea se manifesta prin dureri la nivelul mainilor, amorteala antebratelor si a membrelor superioare, aparand foarte des la persoanele care au pozitii vicioase la birou sau al caror loc de munca presupune miscari repetitive. 

Simptome nervoase – ameteli, migrene, stare de iritabilitate  

O pozitie vicioasa a coloanei vertebrale se poate manifesta si la nivelul capului si poate produce greturi, o stare generala de iritabilitate sau ameteli. De asemenea, durerile cauzate de inflamarea muschilor coloanei vertebrale pot radia si inspre zona capului, cauzand migrene constante. 

Citeste si: Alimente pentru oase sanatoase

Coloana vertebrala si pozitia pe scaun // Artro Sport Clinic

Care sunt primele semne ale acestei afectiuni

Este foarte important sa detii controlul absolut asupra sanatatii corpului tau si sa identifici din timp eventualele probleme aparute. In cazul in care te confrunti cu oricare din problemele de mai jos, este cazul sa incerci sa-ti corectezi postura sau sa cauti ajutor specializat.

Te confrunti cu scaderea randamentului in munca 

Daca ai observat ca in ultima perioada nu mai ai aceeasi productivitate in munca si ca situatia persista, ar trebui sa te asiguri ca nu ai o problema cu coloana vertebrala.

Numar crescut de erori 

In cazul in care iti este tot mai greu sa te concentrezi la efectuarea unor activitati pe care inainte le considerai simple si constati ca faci foarte multe greseli la locul de munca, dar si in treburile casnice, se poate ca problema sa fie legata de o postura incorecta. 

Un timp crescut de executie a sarcinilor 

Sarcinile zilnice iti iau tot mai mult timp si nu iti poti explica de ce aceasta situatie persista? Poate ca te confrunti cu o disfunctie a coloanei vertebrale si este cazul sa verifici daca ai vreun simptom din cele mentionate mai sus. 

Probleme cu spatele din cauza posturii incorecte // Artro Sport Clinic

Care sunt principalele cauze ale posturii incorecte

Potrivit unui studiu efectuat de Mayo Clinic, 80% din persoane se confrunta cel putin o data in viata cu dureri de spate. Cu toate ca aceasta afectiune poate fi cauzata de probleme genetice sau infectioase, majoritatea factorilor declansatori tin de obiceiurile noastre cotidiene, care duc in cele din urma la postura incorecta. Astfel, afectiunea poate avea sase cauze principale. 

Statul pe scaun ore in sir 

Atunci cand petreci un numar mare de ore in fata computerului, coloana vertebrala poate fi serios afectata, generand postura incorecta. Chiar daca jobul tau este motivul pentru care petreci atat de mult timp pe scaun, este necesar ca macar o data la doua ore sa iei o pauza de 10 minute in care sa te ridici de pe scaun si sa faci miscare. 

Slabirea muschilor spatelui 

Persoanele care au un stil de viata sedentar si nu fac exercitii fizice se pot confrunta cu slabirea muschilor coloanei vertebrale, lucru care contribuie la postura incorecta a spatelui.

Obezitatea 

Persoanele care iau in greutate vor experimenta probleme cu mentinerea unei posturi corecte si cu afectiunile locomotorii. In acest caz, este necesara pierderea kilogramelor in plus, pentru a nu cauza probleme permanente ale coloanei. 

Tocurile 

Daca iti plac pantofii cu toc, ar trebui sa eviti purtarea frecventa de tocuri cu inaltimea mai mare de 5 centimetri, deoarece acestea pot cauza deformarea coloanei vertebrale si aparitia unei posturi incorecte. 

Sarcina 

In timpul sarcinii, corpul tinde sa-si modifice postura din cauza greutatii fatului, iar zona pelviana va fi trasa in fata. In acest caz, femeile insarcinate trebuie sa practice anumite exercitii prin care sa-si lucreze muschii pelvieni si sa creasca rezistenta acestora. 

Tratarea in cazul durerilor din cauza posturii incorecte // Artro Sport Clinic

Obisnuinta de a avea o postura incorecta

In cazul in care o problema aparuta cu mult timp in urma te-a determinat sa ai o postura gresita si ai mentinut aceasta pozitie a corpului, probabil ca ti se pare confortabila in prezent si iti este greu sa renunti la ea. 

Citeste si: Condropatia sau leziunea de cartilaj

Care sunt beneficiile unei pozitii adecvate a spatelui

Mentinerea unei posturi corecte a spatelui este foarte importanta, nu doar pentru ca previne aparitia durerilor la nivelul gatului, spatelui si al umerilor, dar si pentru ca asigura un grad de confort ridicat intregului organism. 
Astfel, daca ai o postura corecta a corpului si daca faci eforturi pentru a evita curbarea coloanei vertebrale, iti vei putea mentine un stil de viata activ si vei fi mult mai productiv in activitatile tale cotidiene.

Semnele posturii incorecte asupra coloanei vertebrale // Artro Sport Clinic

Investigatii necesare in cazul in care exista suspiciuni de postura incorecta

In cazul in care ai experimentat oricare din simptomele de mai sus sau prezinti semne de postura incorecta care iti influenteaza negativ calitatea vietii, este cazul sa te prezinti la medic pentru efectuarea unor investigatii de specialitate. Acestea vor confirma sau infirma o problema la nivelul coloanei, iar in cazul in care exista o deviere a acesteia, ti se va recomanda un tratament optim, prin care sa-ti recapeti postura corecta. In mod normal, postura incorecta poate fi identificata prin testul Baropodometric sau prin diferite investigatii fiziologice. 

Testul Baropodometric 

Aceasta testare se bazeaza pe analiza presiunii exercitate de talpi, in pozitie statica si in mers, pentru a identifica postura defectuoasa si efectele sale asupra intregului corp. Printr-o tehnologie revolutionara, medicii pot identifica orice tulburare de mers si de echilibru, observand oscilatiile antero-posterioare ale corpului. 

Alte investigatii fiziologice 

Prima investigatie la care este supus un pacient cu probleme la nivelul coloanei vertebrale este anamneza. Aceasta este metoda prin care medicul afla istoricul medical al pacientului si prin care poate fi mai aproape de diagnosticul final. 
In cazul in care apar suspiciuni cu privire la o deformare a coloanei, medicul poate avea nevoie si de anumite teste imagistice, printre care: o radiografie a coloanei vertebrale, o investigatie prin RMN sau o tomografie computerizata.

Diagnostic in cazul unei posturi incorecte // Artro Sport Clinic

Care sunt cele mai eficiente metode de preventie a posturii incorecte

Pentru a nu ajunge sa te confrunti cu problemele prezentate mai sus, este necesar sa iei cateva masuri de preventie si sa-ti ajustezi stilul de viata in asa fel incat sa te asiguri ca nu vei intampina probleme cu spatele. Desi simplu de aplicat, aceste metode vor contribui enorm la sanatatea corpului tau si iti vor asigura o postura corecta a spatelui. 

Pauze de la statul pe scaun 

Pentru a te asigura ca iti mentii sanatatea spatelui, este necesar sa iei pauze de cel putin zece minute, la fiecare doua ore de stat pe scaun. Foloseste-te de pauza pentru a te plimba si pentru a-ti relaxa muschii incordati de pozitia fixa pe care ai avut-o. 

Alegerea unui scaun potrivit

Pentru a gasi un scaun potrivit, trebuie sa cauti acel model care sa-ti asigure o postura optima la birou, care poate fi reglat pe inaltime, astfel incat pozitia ta sa fie una cat mai naturala si confortabila. De asemenea, este important sa te asiguri ca testezi toate modelele de scaune care te intereseaza, pentru a-l descoperi pe cel perfect. 

Evitarea lucrului indelungat de pe canapea sau din pat 

Daca in anumite momente preferi sa iei laptopul in brate si sa lucrezi de pe canapea sau din pat, acest lucru nu are efecte nocive asupra sanatatii tale, insa daca faci o obisnuinta din asta si petreci mai multe ore in aceasta pozitie, pot aparea probleme ale coloanei vertebrale. Pentru a evita situatia, incearca sa nu lucrezi mai mult de o ora de pe canapea sau din pat, iar cand o faci, este recomandat sa nu stai cu capul inclinat spre stanga sau spre dreapta. 

Practicarea de exercitii fizice in mod regulat – yoga, inot, pilates

Sporturile precum yoga, inotul sau pilates reprezinta o metoda excelenta de a mentine pozitia corecta a spatelui si de a-ti remodela complet silueta. Pentru a obtine efectele dorite, este necesar sa practici oricare din aceste activitati cel putin 10 minute pe zi, de 2-3 ori pe saptamana. 

Ai grija de sanatatea corpului tau si asigura-te ca iei toate masurile necesare pentru a-ti  mentine o postura corecta a spatelui si pentru a evita problemele coloanei vertebrale. Aminteste-ti de pozitia corecta la calculator, nu uita sa iei scurte pauze de la lucrul la birou, pentru ca doar asa vei tine durerile de spate departe de tine. 

Sursa Foto: Shutterstock 

Dr. Ion Bogdan Codorean, medic primar ortopedie si traumatologie sportiva

Dr. Ion Bogdan Codorean

Doctor in stiinte medicale Ion Bogdan Codorean, medic primar ortoped, specializat in traumatologie sportiva, sef de lucrari la Universitatea de Farmacie si Medicina „Carol Davila” Bucuresti, cu competenta in Chirurgia Artroscopica.